A gépjármű motorokban a vezérmű (szíj/lánc) az egyik legkényesebb alkatrész csoport. Ahogy a nevében is benne van a vezérmű szíj vagy lánc vezérli a főtengely és vezérműtengely összehangolt mozgását. Ha ez az összehangolt folyamat " megbomlik," általában a vezérműszíj szakadása, elöregedése vagy a lánc átugrása következtében akkor súlyos motorkárosodást okoz. Legtöbbször a láncos autóknál a gyárak nem írnak elő kötelező csere időpontot (év vagy kilóméter) viszont egyes típusok gyakran szorulnak idő előtt vazérműlánc szett cserére. Ezt elkerülhetjük, ha a motorba megfelelő olajat használunk és azt előírt időben lecseréltetjük. Mivel a láncot a motor olajnyomásrendszerén keresztül, egy un feszítő patron tartja állandóan feszes állapotban, ha a patronban lévő olajcsatorna a nem megfelelő olaj miatt eldugul, akkor a feszítés megszűnik és átugrik a lánc. A szíjas motoroknál, amit általában a csendesebb motorjárás miatt alkalmaznak minden esetben be kell tartani a gyár által előírt csere időt vagy kilómétert. Ezek legtöbbször 4-5 év. 60.000-120.000 km-típustól függően. Újabb konstrukciók esetén lehet 10-év vagy 240.000 km. A javítás során minden esetben cserélni kell a vezető és feszítő görgőket illetve a vízpumpát is, ha a szíj hajtja. A csere díja a szakadásból eredő károk összegének a 10-%-át sem teszi ki!
|