Jelölések, kifejezések
Szerkezet: A gumiabroncs karkasz konstrukció fajtája. A radiál építésű gumiabroncsokat "radial" vagy "R" jelöléssel látják el. Ez a leginkább elterjedt gumiabroncsfajta.
Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja
Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedõ övbetétekõl van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt.
Futófelület: Mintával ellátott futófelület, amely biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futó gumiban (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része
Peremhuzal-karika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
Tubeless (TL): Tömlõ nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
Tube Type (TT): Csak belsõ tömlõvel használható gumiabroncs.
TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelzõ, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlõ nélküli) vagy a tömlõbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegõvel való felfújását vagy a levegõnyomás ellenõrzését teszi lehetõvé.
Szelepvédõ sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyezõdéstõl és nedvességtõl. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.
Profilmélység: Az új gumiabroncs profilmélysége kb. 8 mm. A legtöbb európai országban, így nálunk is a futófelület minimális vastagsága 1.6 mm. Biztonsági okokból érdemes 2 mm vastagságnál lecserélni az abroncsot nyári gumi esetén. Téli gumi igazán 4 mm-es profilmagasságig használható hóban, latyakban. A futófelület kopása nem csak a menetteljesítményt befolyásolja, hanem egyben képet ad a futómü, a kerékdölés és a kerékösszetartás állapotáról is. A legtöbb gumin vannak kopásjelzõk a mintázat között, amelyek a kerek közeledõ cseréjére figyelmeztetnek.
Aquaplaning: Egy olyan jelenség, ahol az úton lévõ vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek a hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik, amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak a túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet, hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!
DOT szám: Az amerikai " Department Of Transportation "- hivatal által megkövetelt gyártási ido~ megadása. Pl. "318" = 1998 év 31. munkahete. A 2000. Évto~l négyjegyuvé változtak ezek a számok. Pl. "1501" 2001 év 15. munkahete.
Futási irány: Jó minõségû abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Elõny: halkabb, mint más típusú abroncsok, jobb tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.
Diagonál szövetváz: Felfújható abroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.
Radiál szövetváz: Egy felfújható abroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.
Aszimmetrikus abroncs: A gumiabroncs külsõ és belsõ oldalát külön jelölik. Belsõ oldal jelölései: Inside, Innenseite. Külsõ oldal jelölései: Outside, Aussenseite.
|