Cím: 2525 Bajna Új utca 11. | Telefon: +36-33-506-175

Milyen tulajdonságokban különböznek
  1. Irányíthatóság: A gumiabroncs azon képessége, amivel kigyorsításkor és kanyarban segíti az autót, hogy a vezető által választott útvonalon, sebességgel és gyorsulással haladjon. A típusok közötti különbségek száraz útfelületen is kimutathatók, bár ezt inkább csak a sportosan vezetők veszik észre. Nedves útfelületen a különbségek felerősődnek, így azt mindennapi használatban az átlagos vezetők is megérzik. Egyes abroncsokat kifejezetten sportos használtra, nagyon jó irányíthatóságra optimalizáltak, ilyen pl a nyáriak közül a Pirelli P Zero, P Zero Nero vagy a Sottozero II téli gumi.
  2. Fékút száraz útfelületen: A száraz útfelületen, egyenes vonalban való fékezéskor a gumiabroncsok között minimális különbség mutatható csak ki. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 38,8 méter alatt áll meg, "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 1-3 méterrel nőtt meg. Természetesen nagyobb teljesítményű autókon, növelve a sebességet, szélesebb abroncsokon a eltérés egyre jelentősebb.
  3. Fékút nedves/csúszos útfelületen: Nedves útfelületen a gumiabroncsok fékútja között nagyon jelentős különbségek vannak. Pl egy VW Golf 100 km/h sebességről Pirelli gumikon 44,5 méter alatt áll meg, míg "ultra gazdaságos" abroncsokon a féktáv 3,5-13 méterrel nőtt meg. A téli gumiknál a különbségek tovább nőnek, akár 40%-osak is lehetnek. A 20-40 %-kal rosszabb fékezési képesség az ABS-es autókon elfogadhatatlanul hosszú fékutat eredményez, az ABS nélküli autókon pedig nagyon könnyen és gyakran bekövetkező blokkoló fékezést okoz. (A blokkoló fékezéskor a gumiabroncs futófelületének egy része leradírozódik, ami ezután már nem lesz teljesen kerek. Ezt hívják "lapra fékezésnek".)
  4. Aquaplaning: Országúton közlekedve találkozhatunk ezzel a jelenséggel, ha tócsába hajtunk és a futófelület már nem képes elvezetni a vizet. Ekkor az autó felúszik a vízfelületen, nem reagál a kormánymozdulatokra és irányíthatatlanná válik. Egy új prémium és egy új "ultra gazdaságos" gumi között 25-30%-os különbség lehet. (A gumiabroncs a kopásával az aquaplaning kockázat jelentősen megnő, ezért 3 mm mintaárok mélység alatti autógumival már ne közlekedjünk autóúton/autópályán esős időben. Régebben a forgásirányos, ún. "eső" abroncsok jobb vízelvezetési képességgel bírtak, mint az aszimmetrikus mintázatok. Az elmúlt évek tudatos fejlesztéseinek köszönhetően az új aszimmetrikus mintázatok ledolgozták a hátrányt.)
  5. Gördülési ellenállás hatással van a fogyasztásra. Az alacsony gördülési ellenállású abronccsal szerelve 2-5%-kal kevesebbet fogyaszt az autó, ami átlagos használat mellett évi akár 10.000 Ft megtakarítást jelenthet. Az elmúlt pár évben több fogyasztáscsökkentésre optimalizált autógumi jelent meg, ilyen pl. Pirelli Cinturato P4, Cinturato P6, a Goodyear Efficientgrip vagy a Fulda Ecocontrol.
  6. Gördülési zaj: A blokkok és lamellák (téli gumi esetén) által keltett zaj. Nedves útfelületen a zaj fokozottan jelentkezik. A prémium kategóriás gyártók rengeteg energiát fektetnek a futófelület által keltett zaj csökkentésére. Óriási különbség tapasztalható egy blokk- és lamellaoptimalizált prémium kategóriás abroncs suhanása és az "ultra gazdaságos" gumik búgása vagy sivítása között. Az aszimmetrikus mintázatok általában halkabbak, mint a forgásirány kötött abroncsok.
  7. Kapaszkodó képesség (téli gumik esetén): Jelentős eltérések mutathatók ki téli gumik kapaszkodó képessége között. A gyakorlatban ez a "feljutok" vagy "nem jutok fel" kérdést jelenti.
  8. Egyenesfutás: Itt kevés eltérés mutatkozik az abroncsok között. Ezt a paramétert leginkább az autó futóműve befolyásolja. Téli vagy négy évszakos gumit használva némileg romolhat az autó egyenesfutása a nyárihoz képest.
  9. Élettartam/kopás: Akár 80-100%-os eltérés is lehet a különböző típusú abroncsok élettartama között. Hosszú élettartamú autógumi pl. Michelin Engergy Saver, Primacy HP, Pirelli Cinturato P4 vagy Cinturato P6. Az ázsiai abroncsok általában gyorsabban kopnak.
  10. Megbizhatóság/garanciális hibaarány: Az európai forgalomba hozatalhoz minden abroncs típusnak ECE minősítő vizsgán kell átmennie. A minősítés meglétét az abroncs oldalfalán található E betű jelzi. A gumiabroncsokkal hagyományosan kevés (1% alatti) garanciális probléma szokott lenni. Bár az "ultra gazdaságos" abroncsok is teljesítik a minősítő teszteket, azokat nem teljesítik túl. Ez gyakorlatban azt jelentheti, hogy Prémium kategóriás abroncsok esetén a minőségellenőrzés szigorúbb, így lényegesen alacsonyabban tudják tartani a forgalomba kerülő hibás autógumik arányát.
  11. Felhasznált alapanyagok: A gumiabroncsok bizonyos részei aromás olajat tartalmazó komponensekből épül fel. Ezek az anyagok gumiabroncs kopásával együtt a természetbe kerülve súlyosan károsítják azt. 2010-től tilos lesz az EU-ban olyan gumiabroncsot forgalomba hozni, ami aromás olajokat tartalmaz. A Michelin Energy Saver és a Pirelli Cinturato abroncsok már 2008 óta teljesítik ezt az elvárást.
 



 

BOXER, JUMPER, DUCATO 
Motor, Váltó, Futómű, Karoszéria,
Üzemanyag rendszer, Teljeskörű
diagnosztika, Időszakos szerviz
Kovács Autójavító | Cím: 2525 Bajna Új útca 11.
Telefon: +36-33-506-175 | Fax: +36-33-506-175
E-mail: kovacsautojavito@gmail.com | Weboldal: www.kovacsautojavito.hu

Copyright © 2021 Kovacs Autojavitó. All rights reserved.

t_slide_show_012.jpg t_slide_show_011.jpg t_slide_show_010.jpg t_slide_show_009.jpg t_slide_show_008.jpg t_slide_show_007.jpg t_slide_show_006.jpg t_slide_show_005.jpg t_slide_show_004.jpg t_slide_show_003.jpg t_slide_show_002.jpg t_slide_show_001.jpg